Idag drog jag fram slagslåttern och provkörde efter ett par månaders stillastående.
Det började jättebra med att en av fyra remmar på drivningen mellan balken som håller hammarslagorna och vinkelväxeln, vred sig 180 grader hur man än vred tillbaka den. Till sist så knuffade den yttersta remmen på nästa, som sedan knuffade till nästa och helt plötsligt var alla remmar felvända. Efter det kom det in en gren mellan remmarna – i med att jag monterade bort skyddsplåten – och då hördes ett högt FLORPFOPROFFF över nejden och remmarna flög över hela socknen. Det var bara att montera ihop igen och spänna hårdare. Till sist var spänsten så bra att remmarna satt som de skulle.
Eftersom det nästan är omöjligt att plöja ner gammal hög havre (den lindar sig gärna kring plogen och plogen ställer sig på tå), skulle jag slå av densamma i Wiggos hage. Det gick bra, fast en slaga försvann på slutet så det blev lite ojämnt klippt. Ny plan för i år är att bredda åkern ytterligare enligt bilden nedan.
Efter att ha påbörjat klippning i en annan hage, märkte jag att traktorn började bli svår att svänga med åt vänster. Jag tittade ut och såg att järnet som håller vänster styrservo-kolv, tyckte att det var dags för semester. Som tur är var grannen hemma som kom likt en ambulerande gårdfarihandlare med skottkärra, svets, flex, hjälm och diverse utrustning. Det skadar inte alls att ha en kallsmed/svetsare till granne!
Fästet till en hammarslaga hade fått sig en smäll och spruckit, så Albert svetsade även denna. Tack Albert!