Mat åt fåglarna samt underhåll av grejer

20160109_132457291_iOSEn av kärvarna blev uppsatt idag. Det skadar inte att hjälpa fåglarna lite nu när det är kallt. Från köksfönstret syntes det tydligt hur småfåglarna letade mat till både höger och vänster. Fler som letade mat var räven som hade strygit runt hönsgården under natten. Kanske dags för en avskjutning snart?

Vidare så ägnades dagen åt underhåll. Eftersom föret är som det är så kände jag och Holger att det var dags att sätta på snökedjorna på fyrhjulingen. Första året vi hade fyrhjulingen hade vi endast piggkedjor för bakhjulen. Dessa var för korta så vi fick länga dem med extrakedjor samt shackel. Nu passar de bra och ger ett fantastiskt grepp. Bra grepp, men eftersom det endast var bra grepp bak, blev svängradien väldigt försämrad. Så nu har vi kedjor både fram och bak.

20160110_082431938_iOS

Upp med schabraket på domkraften och sätt igång med monteringen! Ett bra tips är att släppa ur luften ur däcken så går det lättare att få spänt kedjorna. Efter montering pumpar man upp däcket igen, dock kanske lite mindre luft än vanligt, så att man erhåller ett bättre marktryck.
Och här är monteringen färdig. Det tog ungefär 30 minuter och 14 stycken ”Fan!” och 8 stycken ”Helvete!”.

20160110_090208919_iOS 20160110_090256088_iOS


Sedan var det dags att laga vinschen. Vajern hade rygt å.
Efter lite pillande fick vi ut vajern igen och monterade om vajerlåsen.

20160110_093518452_iOS


24569_2000x2000I fredags startade inte hydraulmotorn – detta fick med åtgärdas. Enkel felsökning bestod i att kontrollera om tändstiftet hade gnista. Det hade det inte. Efter ytterligare felsökning verkade det som att ”kill switch” – dödaren – inte fungerade som den skulle. När start/stopp-reglaget var aktiverat gav tändstiftet ingen gnista. Det gav heller ingen gnista när start/stopp-reglaget var avaktiverat. Monterade bort motorkåpan. Monterade bort förgasaren. Monterade bort ”dödaren”. Ruggade alla kontaktytor med en stålborste och sprayade med 5-56. Testade igen. Tändstiftet gav gnista och motorn startade. Start/stopp-regladet fungerade som det skulle. Troligen vatten som frusit i brytaren samt ärgade kontaktytor. Var på vippen att göra en override och koppla in en egen ”dödare” men det slapp jag ju – HURRA!


kranman

Dagens sista underhåll (räknar inte kedjebyte och rengöring av motorsågarna) fick kranmanvagnen. Det är en del punkter som ska fettas in och det var välbehövligt eftersom jag hade glömt detta. Emellan varven bogserade jag Wiggo på hans snowracer samt byggde snögubbe och skottade snö.


 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.